Våga sätta gränser och ge dig själv ett värde!

Jag skulle aldrig låta ett företag utnyttja mig så mycket att jag går med på att arbeta på jul eller nyår till vanlig lön, där går min gräns. Jag är värd mer än så, min tid är värd mer än så de dagarna på året.
Inget företag som fölljer anställningsavtal och de riktlinjer som finns skulle begära att du jobbade en såndag till vanlig lön. (jag har för mig att det gäller dubbel ob de dagarna dvs. ob även för de personer som normalt inte får ob vid nattjobb(personer som inte får ob vid nattjobb är personer som regelbundet arbetar natt) hittade ingen information om just det på hrf's hemsida ska ringa och kolla hur det är imorgon, men hur det är spelar ingenroll för företaget som jag jobbar för har inget kollektivavtal)

Våga stå upp för dig själv, våga ge dig själv ett värde som du är värd!
Gå inte med på vad som hellst, livet löser sig ändå.
Jag kommer inte jobba nyårsafton, men just det här gör mig upprörd för jag anser att man som chef/företag bör arbeta för att de anställda man har, har bra villkor.


Det här är vad ett kollektivavtal innebär och man bör inte börja jobba hos ett företag som saknar kollektivavtal;


Kollektivavtalet är fackföreningens kärna. Ingen ska kunna tvingas att arbeta till sämre ersättning eller sämre arbetsvillkor än vad som står i kollektivavtalet. Hotell- och restaurangfacket arbetar för att kollektivavtalen ska bli bättre: högre löner och bättre arbetsvillkor och att fler arbetsgivare ska teckna avtal. Att jobba utan kollektivavtal betyder nämligen att det inte finns några som helst garantier för exempelvis rimliga löner, ersättningar för obekväm arbetstid och försäkringar. (Källa; HRF- www.hrf.net)


På hemsidan schystavillkor.se kan du hitta alla hotell och restauranger i din stad som har kollektivavtal (kolla alltid att företaget finns där innan du söker jobb!)

Företaget som jag arbetar hos just nu har som sagt inget kollektivavtal och dåliga avtal för sina anställda. Trotts detta så trivs jag med mina kollegor och min arbetsplats i det stora hela, kunderna är för det mesta väldigt trevliga och det är ett socialt och trevligt jobb, men jag hoppas på att min nästa arbetsplats har kollektivavtal. (och för att chansen för det ska va större kommer jag en tid fram över endast söka jobb på företag med kollektivavtal)

Lär av andras misstag, du måste inte alltid prova själv.

Gonatt och sovgott, pussar och kramar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0