Oj nu var det ett tag sen sist :O

Nu sitter jag på jobbet(gymmet) och läser Metro, måste ju säga att det känns riktigt tragiskt att det bara är 17,6% av alla brotts anmälningar i Sverige redovisas för åklagare. Värmland bryter ju dock riksnormen och ligger lite över på hela 22,1% wow vilken härligt hög siffra :O nej nu ska man väll inte vara sån det är ju trotts allt mycket bättre än för några årsen. Och sen kommer polisen även bli bättre i framtiden, men om jag ser tillbaka på saker som hänt mig och saker som mina vänner varit med om när polis har kopplats in utan att något vidare hänt eller som i vissa fall där polisen inte ens har velat ta emot en anmälan. Jag vet inte men blir lite ledsen av att se så låga siffror. De här siffrorna gäller då "vanliga" brott, vad som är vanligt har jag ingen aning om. Om man ser på våldsbrott och stölder tex. så är det 11% som går till åklagare i Värmland, rickssnittet ligger här på 7,3%. Narkotika och trafikbrott däremot så klarade man upp 57,3% hänfört med övriga landets 49,8%, här börjar det ju likna något!! Jag skulle vilja se mycket bättre siffror egentligen, men som privat person har man absolut ingen möjlighet att påverka det här. Och sen vet jag heller inte i närheten av nog mycket om hur polisen i Sverige arbetar med utredningar, men jag vet hur det är att va ett osynligt offer bortglömd bland papper och siffror, eller ärligt talat det är inte heller sant. Jag finns inte ens med i statistiken för jag fick inte min anmälan längre än papperskorgen i förhörsrummet med de svikande orden "är du säker på att du vill anmäla det kommer bara bli värre". Nej jag har inte stor tillit till systemet vi har. Men jag vill heller inte sluta hoppas på att det kan bli bättre. Puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0