Maten jag lagade igår.

Igår firade som sagt jag och min stora kärlek alla hjärtans dag, jag lagade en tre rättersmiddag och det blev super lyckat! Tänkte dela med mig utav recepten till er, glömde tyvärr att ta bilder på maten dock;

Till förrätt vart det en sushi-inspirerad laxrätt och för att laga denna smakupplevelse (smakade helt otroligt vill jag lova!) så behöver du följande;

ca 100 gram färsk lax (det är viktigt att den är färsk då den ska serveras nästan rå!)
1 avokado
1/2 citron
1 msk finhackad röd chili (utan kärnor)
4 st fileer utav grapefrukt
1 msk fin hackad rödlök
1 msk tandooripasta (finns att köpa på stormarknader, du hittar det bland santa marias thai kryddor i en påse KÖP INTE kryddmixen utan pastan!)

*Börja med att lägga in några matskedar eller om du har serveringsskedar i frysen, temperaturen är viktig det ska vara kallt!
Skär bort eventuellt skinn från laxen och "smeta" in lax biten i tandooripastan.
Stek den snabbt på högvärme så att den får färg (den ska vara rå i mitten!) rulla in laxen i plastfolie och lägg den i frysen ca 1 timme!
*Gröp ur avokadon och hacka den grovt, lägg ner den i en skål tillsammans med en halv citron och en matsked finhackad chili. Blanda ihop det, men mosa INTE! (smaka utav det ska vara syrligt!)
*Hacka en matsked rödlök och filea lite grapefrukt se till att det bara är fruktkött i fileerna och inget "skin"
*Har det gått en timme? Ta fram laxen och skär den i tunna skivor. Ta fram dina kalla skedar och börja med att lägga på avokadoröran, sen laxen, grapefrukten och tillsist rödlöken. Avsluta med lite salt och peppar!

Det smakar gudomligt!
Till förrätten så serverade jag ett vitt vin från italien med en mustig och fruktig smak, är ni osäkra på viner fråga om råd på systembolaget så får ni något som passar bra till. (ett alckoholfritt alternativ kan vara flädercider som säljs i vanliga matbutiker)

Varmrätten;
Pepparbiff med hemma gjord rödvinssås och mosarella täckt hasselbackspotatis
(Förbered gärna såsen en dag eller några timmar innan)

Rödvinssås;
1 msk smör
1 chalottenlök (finhackad)
4 dl vin
4 dl vatten
4 msk kalvfond
1 msk balsamvinäger
2 msk råsocker
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk smör

*Börja med att fräsa löken lite lätt i en gryta med 1 msk smör, tänk på att löken inte skall få någon färg! Ha sedan i sockret och låt det smälta någon minut.
*Ha i vin, vatten, kalvfond och vinäger. Låt koka tills det är ca 3 dl kvar. Sila över såsen i en annan gryta och ha i mazena (blanda gärna ut det med vatten innan)
*Värm på såsen och ha i 2 msk smör när den skall serveras!

Hasselbackspotatis täckt med mosarella;
ca 120 gram mosarella
8 potatosar
smör
salt

*Skala och skär potatisen som vid vanlig hasselbackspotatis, lägg dem i en ungssäker form och pensla med smältsmör och salta.
*Skär mosarellan i tunna skivor och lägg på potatisarna
*ställ in mitt i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter

Pepparbiff;
2 biffar/annat nötkött som passar
Peppar (jag använde triple pepper från santa maria, det blev väldigt starkt)

*Häll ut peppar på ett fat och rulla köttetskanter i det, så att de täcks av peppar.
*stek sedan på medelvärme ca 2-3 minuter på varje sida eller beroeende på hur blodigt du vill ha köttet.

Det var också väldigt lyckat och väldigt gott!
Till varmrätten så serverade jag ett rött vin från spanien som heter Vina Muriel och till såsen använde jag ett alcoholfrittvin som heter Loxton det fungerar även väldigt bra att dricka till varmrätten om man vill ha alcoholfritt och säljs på systembolaget.

Ni får efterrätten i ett separat inlägg senare då jag måste rusa iväg till bussen nu!
Ha en trevlig eftermiddag och en mysig alla hjärtans dag!
Puss och kram!


Kommentarer
Postat av: ROBIN HOOD - gratis designhjälp

Hejsan, skickar detta till fina blogg som finns.

" hela veckans blogg " är igång i min blogg, helt gratis & du får ett helt eget inlägg + en bildlänk i min meny hela veckan.



var med här, vinnaren presenteras imorn: http://robinhoods.se/2011/february/hela-veckans-blogg-inlaggbildlank.html#comment



Kramar/robinhoods.se - gratis designhjälp

2011-02-14 @ 18:35:08
URL: http://robinhoods.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0